nedeľa 11. januára 2015

Exodus: Bohovia a králi


„Prišiel som ti povedať, že sa niečo blíži. Niečo, čo presahuje teba aj mňa. Ide o prežitie Egypta, rozumieš?“

Filmy s biblickým základom sa zrejme stávajú čoraz populárnejšími. Prvý tu bol Noe od Darrena Aronofskeho, akási fantasy s podmazom z knihy Genezis, ktorej som však nebol svedkom. A teraz tu máme Exodus od Ridleyho Scotta.

Zdroj: www.moviz4u.in
Nuž, pán režisér rozhodne nesklamal obsadením, efektmi... a vlastne ničím. Sigourney Weaver dal do vedľajšej role Ramzesovej matky, postavu Mojžiša stvárnil batmanový Christian Bale, Ramzesa si zahral Joel Edgerton a svoj priestor dostal aj hebrejec Nun v podaní Bena Kingsleyho a.k.a. Gandhí. Toto všetko bola stávka, ktorú rozhodne neprehral. Ramzes síce miestami pôsobil ako po pár frťanoch, ale ako tvrdý faraón s nalíčenou maskou sadol výborne. Mojžiš zasa taktiež presvedčivo podal cestu od egyptského princa k starcovi so židovským národom za chrbtom na ceste do Kanaánu. Aj keď sprvu vyzeral ako neveriaci a odmietal si pripustiť, že by sám mohol patriť k hebrejcom, nakoniec sa podujal na úlohu viesť otrokov do ich zeme zasľúbenej.

A s týmto mu už pomáhal Boh, ktorý sa zjavoval ako malý chlapec. Zoslal na Ramzesa Desať rán egyptských, zahŕňajúcich vredy, krvavé more, smrť dobytka a húfy žiab, ktorých naozaj pri natáčaní mali štyri stovky. Tým ho však len vyprovokoval k horšiemu zaobchádzaniu a toľko zmieňovaných „400 rokov otroctva“ vrcholilo čoraz väčším vzdorom, popravami a stupňujúcimi pracovnými podmienkami. Samozrejme, až kým neprišla posledná Rana a Ramzes nestratil svojho syna. To bolo niečo, na čo sa pozeralo dosť ťažko, pretože, ako to čoraz častejšie chodí, veci sa ukazujú tak ako sú. A tak pohľad na mŕtve bábätko je nielen nepríjemný, ale nakoniec vyvoláva akúsi ľútosť voči krutému vládcovi, ktorý sa viac nemohol vzoprieť vyšším silám. Necháva, teda, židovský národ odísť.

No a potom sa to v ňom opäť zlomí a zatúži po pomste. Prenasleduje svojho nevlastného brata, pripravený zabiť každého prepusteného otroka.

Ramzes (vpravo) a Mojžiš (vľavo) pred bitkou s Chetitmi.
Zdroj: www.patheos.com
A tu sa dostávame k bitkám. Po poslednom Hobitovi musím poďakovať Ridleymu Scottovi za uveriteľné bitky s veľkou časťou vojakov z mäsa a kostí, nie dorobených počítačom. A aj za skutočnú krajinu, zasadenú viac v teréne, konkrétne v Španielsku, než v štúdiu, kde sa zo zeme práši, z hôr sa sype kameň a trsy trávy povievajú vo vetre tak, ako sme na to zvyknutý. Zaujímavosťou je, že pre tento film bola postavená skutočná, kilometer dlhá a kilometer a pol široká, scéna egyptského mesta.
Boje však nezobrazil výborne len po realistickej stránke, ale aj brutalita a zabíjanie Chetitov na začiatku filmu hlava-nehlava bolo čosi, čo k tomu patrilo a vôbec som nepremýšľal nad tým, že toto mohol vystrihnúť, tamto iba naznačiť.

Aj spomínané Rany Egypta vymyslel výborným spôsobom, aj keď niektoré, ako napríklad obrovský príval hmyzu, zhrnul do jednej a tak sa z desiatich stalo sedem alebo šesť. No stále to dávalo zmysel a pri každej jednej katastrofe som súcitil spolu so sužovanými Egypťanmi (najmä pri muchách, komároch a ostatnej hávedi, lebo to je niečo, čo skrátka neznesiem, ani keď mi to poletuje v izbe po jednom, nieto takto v tisícoch).

Film napokon vyvrcholil prechodom cez Červené more, keď takmer zúfalý Mojžiš uvidí z neba padať hviezdu za obzor a ránu odrazu voda ustupuje a oni bezpečne môžu prejsť na druhú stranu. Bola to pasáž, ktorá mi naozaj vyrazila dych od samého začiatku do konca, kde až samo more ukáže nevlastným bratom, kde má ktorý miesto po vyplavení každého na iný breh.


Posledné prichádzajú Prikázania, a tam sa film končí venovaním režisérovmu bratovi Tonymu Scottovi.
Kto pozná pôvodný príbeh o Mojžišovi, ten dobre vie, čo má čakať, aj keď je dosť možné, že film predstihne tieto predpoklady.

(Mimochodom, odporúčam vypočuť si aj soundtrack. Rozhodne má neuveriteľné grády...)

Fakty
USA, Veľká Británia, Španielsko, 2014, 151 min., historická dráma
Hrajú: Christian Bale, Joel Edgerton, Ben Kingsley, Sigourney Weaver, John Turturro, Aaron Paul a ďalší.
Réžia: Ridley Scott
Scenár: Steven Zaillian
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Alberto Iglesias

Hodnotenie podľa ČSFD: 68% (ku 11.1.2015)


MOJE HODNOTENIE: 86%

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára